Thursday 14 November 2013

UPSR, PMR & SPM Bukan Penentu Segala-Nya!!!!!

Hari ni status fb penuh pasal result UPSR... 11 tahun dulu, hari ni hari kelabu bagi aku...nak kata result warna warni pun tak, nak kata result hitam sangat pun tak... sedang-sedang elok ja... wlaupun zaman tu xramai yg dpat 5A mcm skrg, kecewa tu ttap ada.. Tpi nama pun budak2, jadi kecewa tu dalam seminggu dua ja... Lpas tu back to normal... 

Tak serik dengan UPSR, insiden yg sama masih berlaku ketika result PMR keluar tiga tahun selepas tu... Walaupun masih tergolong dalam kumpulan yang sama, aku tetap gagal... daripada keseluruhan matapelajaran, aku cuma score separuh.... Antara subject yang aku score A adalah Mathematics, Bahasa Inggeris, Kemahiran Hidup dan Pendidikan Islam... Kalau kawan2 aku yang lain kantoi subject Maths dgn Bi, aku dapat A.... itulah aku... selalu pelik... subject susah dpat A... subject basic kantoi... Bm pun teruk...Ala korang nih, aku kan kat rumah speaking Korea... =) [sila muntah hijau]

Dengan result yang tak berapa bagus, aku bawa diri ke teknik... Siap ambik electrical engineering lagi kau... Tak sedar diri sungguh! Keluar pulak result SPM.... Bila tengok kawan2 dpat straight As, aku meraung lagi.... Menyesal sbab x study sngguh.. menyesal sebab banyak main-main masa prep...

Mujur rasa sesal wktu itu adalah sungguh2 sesal... Dgn result yg xseberapa, aku cntinue study kat ipts.. Aku dah xnak buang masa... awal bulan 5 aku dah start semester 1.. memandangkan aku bukanlah anak datuk/datin, jadi untuk tidak menyusahkan mama dan abah, aku berusaha sngguh-sungguh untuk score sebaik mungkin.... Aku nak guna result semester satu tu untuk mohon pinjaman mara... Aku nak buktikan pada mulut longkang yang selalu mengata aku... dan akhirnya alhamdullillah, aku beraya dapat 4.0 untuk semester pertama dan sekaligus membuatkan pinjaman Mara aku lulus...

Pinjaman mara x macam PTPTN, korang hanya bayar ikut result korang tanpa sebarang bunga. Senior aku cuma bayar RM3900 je daripada jumlah pinjaman RM39000.... ok sangatlah kan? dan sesiapa yang dapat first class degree akan terus ditukarkan kepada biasiswa... osemm sangat kan? dan dari situ diri aku termotivasi...aku berusaha sungguh-sungguh nak buktikan kebolehan aku pada orang lain... dalam masa dua tahun ja, aku berjaya tamatkan diploma aku yang sepatutnya aku habiskan 3 tahun... dan result pun alhamdullillah... 

Habis dip, aku smbung degree pulak... Sebab pikir xnak buang masa dan nak cepat, aku sambung je lah kat KLMU.... Bunyi macm x best tapi bagi aku result yang perlu best, bukan tempat study... apa guna kau study U sana, U sini tapi result kau lulus cukup2 makan saja... xtaulah kalau korang jenis yang memang study asal lulus.... aku tak macam tu.. aku jenis selagi x dapat A aku tak kan puas hati... 

Masa sambung degree, aku apply lagi pinjaman Mara untuk kesekelian kalinya, dan alhamdullillah berjaya...Ada sesetengah kawan2 aku selalu cakap apply mara ni leceh.... susah la, cerewet la... tapi aku rasa berbaloi la... ko bayangkan, PTPTN just dapat RM1200 untuk 1 smester (6bulan)... sebulan RM200 ja... Eh hello, RM200 ko nak makan apa kat tengah2 KL tu? Dah tu budak graphic pulak... sekali print assignment, RM50 melayang...kalau RM200??? Korang pikir la...Pinjam sikit, bulan2 sengkek, tapi bayar bertingkek-tingkek....ishhh... asabb

Degree pun aku habiskan dalam masa dua tahun ja...hehehe syukur, tuhan mudahkan semuanya... dan guess what??? yeahhhh aku dapat first class degree.... Alhamdullillah....makanya, sukacita dimaklumkan disini aku tak payah bayar langsung untuk degreee!!! Best sangat...

Diploma : RM39,000 [bayar RM3900]
Degree : RM68,000 [free]

So, untuk degree plus diploma aku dah pinjam Mara around RM107,000 dan yessss aku cuma bayar RM3900.... Fuh... Lap peluhh... Perasaan? Lega wehhh...aku habiskan degree dengan otak yang lapang... tanpa perlu pikir hutang... =] 

Now, aku dah keja... dan syukur jugak, rezeki selalu berpihak pada aku... dari aku habis degree, rezeki aku melimpah ruah... walaupun sekarang aku dah keja, aku masih terima offer2 dri company-company printing n publishing yang agak stable especially di KL...Terpaksa aku tolak memandangakn niat dan keinginan untuk sambung master tengah membuak-buak... Keja dan gaji sekarang ni pun aku rasa ok sangat dah... So aku ketepikan dan tolak tawaran yang diaorang offer baik-baik... Moga mereka faham dan tak serik untuk tawarkan pada aku kemudian hari...

Jadi, kat sini aku nak tegaskan UPSR, PMR dan SPM bukan penentu masa depan... mak ayah, adik beradik, sedara mara pun kena mainkan peranan jugak.... jangan bila ada yang dapat result teruk, korang pulaukan terus... x bagus!... dalam setandang pisang pun tak semuanya berbuah elok nikan pulak manusia... jangan samakan orang itu dengan orang ini... Paling penting jangan pandang jelek dan rendahkan kebolehan orang lain...Tiap individu punya kelebihan yang tersndiri... Tak da sapa pun perfect.... Bagi yang berjaya, yang sukses, tahniah dari aku pada kalian.. jangan lupa diri... Bersyukur dan ingatkan diri sekali Allah tarik nikmat yang dia beri, meranalah diri.... Jangan pulak  kata "anak aku dapat straight As, la duk blajaq doktor... esok dan keja mesti hidup senang"... jangan riak makcik, jangan takbur.. Kita tak tau apa bakal jadi di kemudian hari. 

Ni  ja yang aku nak share... bila tengok sana sini orang post pasal result, aku cepat terkesan. Mungkin sebab aku pernah lalui detik mcam ni... Saat orang gembira dengan keputusan masing-masing, aku pulak tengah meratap... jadi kat sini aku  nasihatkan, sekali kita jatuh, bangun dan terus pandang ke hadapan... jangan langsung toleh ke belakang.... jangan lupa Tuhan.. doa banyak-banyak, dhuha rajin-rajin dan tahajud sekerap mungkin....Insyaallah, cerah masa depan... =)

No comments:

Post a Comment